Kanotur 2011

Kanotur 2011 (Hva' så der')

I kanoturen 2011 deltog Jon, Kim, Pede, Johnnie, Henrik, Carsten, Møller, Lars, Rolf og Birger. Lars og Rolf var debutanter.

Bådenes fordeling var: Jon & Pede, Rolf & Lars, Kim & Carsten, Johnnie & Henrik og Møller & Birger.

Ruten: Overnatning og start: 1, frokost 1. dag: 2, 2. overnatning: 3, frokost 2. dag punkt 4, 3. overnatning: 6, slut: 7

Vi skulle ud på en lang tur, en tur på 50 km., og vi ankom som sædvanlig fredag aften til Virestad Sjön, hvor vi hyggede fredag aften med mad, øl og vin. Vi sejlede lørdag morgen. Turen gik først på et langt åløb, som forløb i roligt tempo. Vejret var ikke super, men alle hyggede sig. Frokosten blev indtaget ved Møllekulla Rasteplads (2), hvor der også var en bord vi kunne spise ved. En tiltrængt pause. Efter åløbet skulle vi krydse en lille sø, hvor vi første gang mærkede vinden og der var lidt bølger på vandet. Derefter igen på et lille åløb og efter et lille stykke med sø ankom vi til Såganäs Kanotplads (3) plads ved 18 tiden. Her sov de fleste i shelters.

Efter en god kold aften/nat, med "god" mad, øl, rødvin og ikke mindst guitarmusik fra Møllers hånd. Vi sejlede videre søndag formiddag, hvor vi skulle sejle mest på søer, hvilket senere skulle vise sig at være en barsk oplevelse. Vi skulle først sejle op ad 2 korte søer, hvilket gik ok, da der var rimelig læ. Så nåede vi Diö Isætningssted (4), hvor kanoerne skulle bæres/køres ca. 200 meter. Her spiste vi frokost selvom det var lidt tidligt på dagen. Efter løftet sejlede vi fortsat på søer. Da vi havde sejlet opad den ene lange sø og skulle dreje til venstre fik vi alle lidt et chok, idet der var store bølger på ca. ½ meter men heldigvis kom bølgerne direkte på os, så vi ikke skulle sejle for meget siksak. Der var kun en vej og kun en ting at gøre. Lægge kræfter i og så komme afsted. Der var ikke mulighed for at holde pauser midt i roningen. Vi knoklede og knoklede. Det var en ret hård tur og alle var glade da vi søgte læ bag 2 små øer (5). Her lå vi ½ times tid og samlede kræfter til de sidste stykke over søen. Det lykkedes at komme over, men alle var godt brugte. Desværre havde vi stadig et langt stykke tilbage inden lejren var i sigte. Vi skulle først finde indgangen til et åløb, gennem åløbet, videre på 2-3 små søer. Endelig nåede vi frem til Oshult Kanot lejrplads (6), ret sent på dagen og 4 mand faldt stort set omgående i søvn i de shelters der var. Det blev en meget stille aften, med Rolf'es Københavnske humor og Møller fandt guitaren frem igen.

Sidste etape var en meget kort tur, men alligevel hård, da de fleste var trætte af gårdsdagens strabadser. Alle var glade da vi nåede Gustavfors Optagningssted (7). Den bil der var parkeret ved Virestad Sjön (1) blev hentet og turen gik herefter hejm mod Danmark efter vi havde spist frokost.